Izložba Kockinih plakata 2003.-2018.

Objavio Tonči, 05/10/2018, pod: IZLOŽBA, KLUB MLADIH KOCKA, KUM

U subotu, 13. listopada u 20 sati se otvara izložba plakata Kluba Kocka. Izloženi plakati pokrivaju period od 2003. do 2018. te svjedoče dinamičnom i bogatom životu kluba.

Kada govorimo o dizajnu plakata za klubove, govorimo ne samo o vizualnom oblikovanju, već i o mapiranju, organiziranju i pamćenju događaja koji su ispred ili iza nas. Plakat (poster) kao sredstvo širenja informacija u masovnoj je upotrebi još od izuma tiskarskog stroja, ali je posebni likovni značaj dobio u posljednjih 150 godina. Kao slikovna i fizička najava glazbenih događanja, plakati (i flyeri) su ti koji privlače pažnju oka i potiču interes publike, a promišljeni raspored slike i teksta ostvaruje željeni efekt – širi vijest o događanju i privlači novu publiku.

Klub Kocka kojeg danas poznajemo najdugovječniji je aktivni klub za mlade u Splitu i još od samog ulaska Koalicije udruga mladih 2001. godine u podrumski prostor Doma mladih, tu se održavaju koncerti, prvi rave u Splitu, projekcije, predavanja, večeri poezije, izložbe, performansi i drugi sadržaji. Sve to, kad usmena predaja nije dovoljna, zahtijeva promociju putem vizualnih medija te se mladi umjetnici, samoinicijativno ili organizirano, angažiraju za stvaranje vizualnog identiteta pojedinih programa.

Prvi veći koncert održan je 2002. godine prilikom oslikavanja velikog garažnog hodnika, između današnje Kocke i novootvorenog skate parka, kada su nastupili Target, Dječaci, Dhirtee III Ratz i drugi. Iako je svirki bilo i čitavo desetljeće ranije, ovaj se koncert drži kao početak kontinuiranog rada kluba čije programe kroje mladi, tehnički opremaju mladi, promoviraju mladi i održavaju mladi.

Više od petnaest godina prošlo je od tog događaja, a u arhivu KUM-a čuvaju se dizajnerski dragulji od 2003. godine do danas. Ovom izložbom dobili smo svojevrsnu retrospektivu i uvid u evoluciju dizajna mladih, medijske promocije događaja za mlade ali i same kulturno-glazbene ponude i potražnje splitske publike.

Ovo nije pregled čitavog arhivskog materijala kluba, već izbor nekih od značajnijih vizuala programa koji su obilježili pojedina razdoblja. Period od petnaest godina prožet je radom stotina volontera, organizatora i dizajnera, te je stoga ovom izložbom nemoguće obuhvatiti sve materijale. Među dizajnerima možemo prepoznati rad Saše Pocrnića, Marijana Petričevića, Nikše Vukše, Mate Žaje, Adriana Rovine, ali i stotina učenika, studenata i volontera čiji rad ova izložba želi valorizirati i nagraditi.

Zbog preglednosti radova, ali i zbog kronoloških i povijesnih čimbenika, plakati su podijeljeni u tri skupine: 2003.-2008., 2008.-2013. i 2013.-2018.

Najranije razdoblje ima najviše arhivske građe: tada društvene mreže nisu bile dio svakodnevnice i promocija se izvodila najviše putem usmene predaje i tiskanih materijala, što objašnjava značajan volumen arhivskog materijala; plakati su uglavnom postavljeni na kartone, što je uvelike utjecalo na njihovo kvalitetno arhiviranje do danas. Izbor plakata upućuje na brojne glazbene programe koji su se nekoć odvijali u klubu, a neki od njih žive i danas.

Drugo razdoblje, između 2008. i 2013., djeluje kao da tada nije bilo toliko programa u klubu, a razlog tomu leži u činjenici da u samom fizičkom arhivu nema dovoljno materijala za izlaganje. Proizvoljno je odabran jedan plakat (Tvrko Stijena, 5.11.2010.), kao podsjetnik na zadnje tjedne 2010. godine, koja je za Kocku bila prepuna političkih i administrativnih zavrzlama, a koje su na koncu rezultirale gašenjem kluba na pune dvije godine.

Kocka je svoja vrata otvorila ponovno tek krajem 2012. godine, a u međuvremenu su volonteri tražili načine za ponovno oživljavanje kluba te kroz lobiranje napokon ostvarili svoj cilj, a klub otada do danas radi gotovo neometano. Zbog te dvogodišnje stanke, danas izložba ima „rupu“ u ovom periodu te je ovaj usamljeni, rukom oslikani plakat, postao simbolom tog nesretnog perioda za splitske mlade i čitavu alternativnu scenu.

Posljednjih pet godina u klubu označene su izmjenom mladih generacija volontera, novim projektima i suradnjama, manjim donacijama iz proračuna, internim neslaganjima i preslaganjima, ali ono što ostaje konstantom su kvalitetni raznovrsni programi i popratni vizuali.

Vidljiva razlika između ranih godina kluba i današnjeg doba su dimenzije plakata i metoda njihovog arhiviranja: plakati 2013.-2018. su manjih formata i bez kartonske podloge, jer (za razliku od ranijeg perioda kad nisu svi imali računala) ih danas jednostavno čuvamo u digitalnom obliku i tiskamo kada se za to ukaže prilika ili potreba.
Unatoč jačanju društvenih mreža, virtualnom oglašavanju i cijenama tiska, Kockini plakati ipak odolijevaju izazovima digitalnih medija te zadržavaju njihov šarm i moć prijenosa ideja.

Izložba je otvorena do 21. listopada te se može razgledati od ponedjeljka do četvrtak od 20 do 24 sata.

Oznake: ,

RSS 2.0 | trackback