KUSTOSKA ŠKOLA: Stvarno, ali ne i istinito: Mitovi o ženskosti

Objavio admin, 13/10/2021, pod: EDUKACIJA, MAVENA, RAZRED

Kustoska škola je program izvaninstitucionalne edukacije koji udruga Mavena realizira od 2016. godine, a ove godine se održava 21. i 22. listopada, u Razredu, u Domu mladih Split uz mogućnost online sudjelovanja. Predavačice su Adela Jušić, Glorija Lizde, Tijana Okić, Petra Šarin.

PROGRAM
21.10. Razred i online
17 h Adela Jušić: Stvarno, ali ne i istinito – predavanje o svom radu
18 h Tijana Okić: Političke putanje ženskog pitanja i organiziranja: od AFŽ-a do danas, predavanje
19 h Razgovor

22.10. Razred i online
17 h Glorija Lizde: Mitovi o ženskosti – predavanje o svom radu
18 h Petra Šarin: Feminističke intervencije u hrvatsku umjetnost nakon 2000.: Problematika i kritičke pozicije, predavanje
19 h Razgovor i zaključci

Cilj Škole je educirati mlade povjesničare/ke umjetnosti, umjetnike/ce te druge zainteresirane kulturne djelatnike/ce u svrhu osposobljavanja za stvaranje novih i inovativnih kustoskih programa u gradu Splitu i šire. Međunarodni tim umjetnika/ca i kustosa/ica, svake godine s drugom temom, sudionicima daje uvid u kustoske prakse iz različitih europskih perspektiva, upoznaje ih s načinima rada u specifičnoj odabranoj temi te im pruža osnovu za međunarodnu kulturnu suradnju.

Ovogodišnja tema Kustoske škole je Stvarno, ali ne i istinito: Mitovi o ženskosti, bavi se ženskim pitanjem iz dvije različite perspektive, a kroz radove i izložbe Adele Jušić „Stvarno, ali ne istinito“, koja će biti postavljena 14. do 22. listopada te Glorije Lizde „Postajanje: Mitovi o ženskosti“, koja će biti postavljena od 25. listopada do 2. studenog 2021. u sklopu programa udruge Mavena NMG@PRAKTIKA.

Prvi dan Kustoske škole posvećen je radu umjetnice Adele Jušić koja već dugi niz godina u svojim radovima problematizira sudjelovanje žena u NOB-u i s tim povezane politike sjećanja, kao i ključni period nakon samog Drugog svjetskog rata u kojem su žene, nakon što su rame uz rame s muškarcima obnovile razrušenu domovinu, politički i manipulatorski bile „vraćene“ nazad u dom, kuću, kuhinju i ložnicu. Jušić smatra kako je time emancipacijski proces žena na području bivše Jugoslavije uvelike umanjen, na neko vrijeme čak i zaustavljen, te je njen umjetnički i aktivistički fokus usmjeren na načine (re)kreiranja politika sjećanjati, povezanih s ulogom žena u spomenutom vremenu.

Osim umjetnice koja će prezentirati svoj rad, prvi dan Kustoske škole predavanje pod nazivom „Političke putanje ženskog pitanja i organiziranja: od AFŽ-a do danas” će održati filozofkinja i teoretičarka Tijana Okić, jedna od urednica zbornika o AFŽ-u “Izgubljena revolucija: AFŽ između mita i zborava” (2016). Predavanje za cilj ima postaviti pitanje o ženskom pitanju danas. Podijeljenost feminističkog pokreta oduvijek je bila rak-rana kada govorimo o ženskom organiziranju. Što nam te lekcije govore danas? Koliko su naša prava koje su afežeovke izborile danas samorazumljiva; koliko su predmetom političkih trgovanja i potkusurivanja; i gdje uopće danas stojimo s razumijevanjem uloge, funkcije i položaja žena u post-jugoslavenskim društvima? Svjedočimo li općoj regresiji i zašto? Ovo su neka od pitanja kojima ćemo se baviti, imajući u vidu komparativnu analizu i problem ženskog pitanja u zemljama tzv. realno postojećeg socijalizma s jedne i zemljama tzv. države blagostanja s druge strane.

Drugi dan Kustoske škole, 22.10., posvećen je radu Glorije Lizde koja se predstavlja izložbom “Postajanje: Mitovi o ženskosti”. Polazeći od maksime Simone de Beauvoir: “Ženom se ne rađa. Ženom se postaje.”, u radu „Postajanje: Mitovi o ženskosti“ Lizde preispituje pojmove ženskog i ženstvenog kroz inscenirane fotografije koje se temelje na društveno prihvaćenim mitovima, legendama i općenitim vjerovanjima o tome tko, odnosno, što je žena.
Fotografirajući mlade žene u dobi kada njihov rodni identitet sazrijeva Glorija nastoji obuhvatiti iskustvo odrastanja u ženu te odbaciti mitove o “prirodi” žene kako bi razjasnila te osvijestila razliku između onog što je prirodno uvjetovano (žensko) i onog što je društveno konstruirano (ženstveno). Arhetipski simboli uneseni u scene u formi objekata ili položaja tijela protagonistkinja služe kako bi upozorili na dugovječnu praksu tretiranja žene kao mitskog bića.

Širi prikaz feminističkih intervencija u noviju hrvatsku umjetnost približit će nam povjesničarka umjetnosti Petra Šarin kroz predavanje na temu „Feminističke intervencije u hrvatsku umjetnost nakon 2000.: Problematika i kritičke pozicije”. Šarin se kroz svoj diplomski rad, a sada i kroz doktorsko istraživanje, bavi problematikom koja zahvaća teorijsko i disciplinarno polje iz rakursa feminističke kritike, analizirajući strategije koje hrvatske suvremene umjetnice koriste kao odgovor ili reakciju na društveno-političku stvarnost. U prvom dijelu predavanja bit će predstavljen teorijski okvir i feminističke metodologije, odnosno kritičko-analitička aparatura s teorijskim uporištem u srodnim znanostima, a drugi dio predavanja odnosit će se na analizu feminističkih intervencija u hrvatsku suvremenu umjetnost kroz četiri problemske cjeline, koje se razvijaju oko zajedničke teme „žena u javnom prostoru“. Cilj ovog predavanja je donijeti novi pogled na postojeću situaciju i osvijetliti pozicije feminističke kritike u hrvatskoj umjetnosti te postaviti pitanja za daljnje promišljanje problematike koja je nedovoljno teorijski kontekstualizirana, a u akademskim kurikulumima marginalizirana ili u potpunosti nezastupljena.

Kustoska škola besplatna je za sve sudionike/ce, moguće ju je pohađati online ili uživo (Razred), a prijaviti se treba na mail mavena@mavena.hr najkasnije do utorka, 19. listopada 2021.

__
Kustoska škola program je udruge MAVENA – 36 njezinih čuda, koji se provodi u suradnji sa Koalicijom udruga mladih, Multimedijalnim kulturnim centrom Split i Platformom Doma mladih, a financira se putem javnih natječaja Ministarstva kulture i medija RH. Rad udruge Mavena podržavaju Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva i Zaklada Kultura nova.

RSS 2.0 | trackback