NMG@PRAKTIKA_Zela Luša: #100lica
U četvrtak, 11. ožujka, u Galeriji kluba Kocka u Domu mladih s početkom u 20 sati otvoriti će se izložba Zele Luše, #100lica.
Izložba će biti otvorena do petka, 19. ožujka, a razgledati je možete uz najavu na 0955627223.
#100lica. Sto lica. Stolica. Naziv izložbe može se interpretirati na više načina što umjetnica ostavlja promatraču na odabir. No činjenica je da su predmet njezinog interesa upravo stolci, odnosno na dalmatinski – stolice. Zbog čega stolice i zašto baš stotinu istih? Odgovor leži u samom naslovu izložbe. Upravo zbog toga što svaka stolica može imati sto lica u očima umjetnika pa tako i promatrača. Baš kao što model mijenja svoja lica pred fotografom tako i stolice koje su u ovom slučaju u ulozi modela.
Stolice su predmet koji svakodnevno koristimo, neki manje a neki više, ovisno o stilu života, posla, itd. Zanimljivo je kako su to predmeti koje ne zamjećujemo toliko često, uzimamo ih zdravo za gotovo, ali kad ih nema u blizini osjetimo koliko su nam potrebne i koliko nam nedostaju. Pogotovo u Splitu. U Splitu je važan odmor. Splitom vlada fjaka i ubrzo čovjek nauči kako život umori, bio on došljak ili fetivi. Upravo u tom istom Splitu koji je vječno umoran, događa se da javne gradske površine imaju premalo urbane opreme koja služi odmoru i oporavku umornog splitskog naroda nakon duge šetnje ili sličnih radnji. Zadnjih nekoliko godina počele su se uređivati te javne površne ali nažalost većina ih je u samom centru grada dok su okolni kvartovi i dalje prepušteni sami sebi. Upravo tim kvartovima umjetnica prolazi i dokumentira snalažljivost građana i njihove vlastite intervencije kao odgovor na nedostatak mjesta za odmor. Stolice pronalazi u svakakvim pozicijama, u grupama ili pojedinačno, ali u većini slučajeva one služe svojoj svrsi. Ona u svakoj stolici prepoznaje drukčiji karakter (lice) koji odgovara karakteru njenog korisnika. Od stolice koja je odbačena zbog toga što je izgubila svoju funkciju i nalazi se pored kontejnera, preko šaroliko uređenih eksterijera splitskog pazara, pa sve do pomno osmišljenog gledališta balotaškog zoga na Visokoj. Obraćajući pažnju na količinu stolica koje su građani sami postavili, umjetnica započinje svoj fotografski ciklus sasvim slučajno, no tu slučajnost pretvara u potragu za svojim modelima kada nastaje svojevrsni chairhunting. Iako nesvjesno sudjeluju u tome, umjetnica građane navodi kao sudionike u javnim instalacijama svog novonastalog projekta. Koristeći se isključivo kamerom pametnog telefona napravila je niz od preko 150 fotografija stolica. Njezin izložbeni prostor su društveni mediji, ponajviše Instagram odakle i dolazi naziv ove izložbe, zbog nužnosti da se približi publici koja sve više umjetnost doživljava kroz ekrane svojih pametnih telefona. Za potrebe Instagrama, osmišljava vlastiti hashtag koji će njene pratitelje vrlo brzo povezati sa željenim sadržajem. Pošto je Instagram poznat po raznim algoritmima za manipuliranje fotografijama, umjetnica naglašava da je pri objavljivanju fotografija koristila tek pokoji filter kako bi naglasila boje ili nešto drugo. Sve stolice na fotografijama su u pozicijama u kojima su pronađene, bez intervencije umjetnice. Iz razgovora s umjetnicom saznajem da je ovaj ciklus među ostalim i kritika na kulturu influencanja kao stila života te priznaje kroz šalu kako je i ona sama postala influencerica i lokalni cyber celebrity jer su joj se na račun fotografija stolica počeli javljati na ulici nepoznati ljudi. Umjetnica je za izložbu odabrala stotinu stolica kako bi opravdala postojanje svog hashtaga te kako bi promatračima pružila priliku pronalaženja ljepote i iskrenosti u tim odbačenim, ali prijeko potrebnim predmetima.
Zela Luša (Split, 1982.) odrastala u umjetničkoj obitelji s ocem koji je bio fasciniran afričkim glazbenim korijenima pa je predškolske dane provela u Zimbabweu zajedno sa starijim bratom i majkom. Pri povratku u Split upisuje osnovnu školu i odrasta na istočnom dijelu grada u neboderu popularno nazvanom „Kineski zid”. Nakon osnovnoškolskog obrazovanja upisuje Školu likovnih umjetnosti, smjer fotografski dizajner. Studira Film i video interes usmjerava ka animaciji, pokretnoj slici i crtežu, te kao završni rad izabire animirani film. Pri završetku treće godine rodila je djevojčicu i nakon pauze upisuje diplomski studij Filma, medijske umjetnosti i animacije na istoj akademiji, koji završava 2016. godine. Za vrijeme studiranja izlaže na grupnoj izložbi u Multimedijalnom kulturnom centru i samostalnoj izložbi u Galeriji umjetnina u Splitu u sklopu projekta Fast Forward. Sudjeluje u raznim umjetničkim projektima.
NMG — Novomedijska galerija međunarodna je kustoska platforma usmjerena na istraživačke projekte vezane uz problematike aktivnog sudjelovanja u suvremenom društvu koji rezultiraju kustoskim konceptima, intermedijskim događanjima, međunarodnim novomedijskim suradnjama te kreiranjem novih medijskih projekata. Unutar platforme realizira se program NMG@PRAKTIKA. Ciklus je to samostalnih izložbi mladih umjetnika iz Hrvatske i inozemstva u Galeriji Praktika u Domu mladih u Splitu. Ovo je deveta godina ciklusa kroz koji je do sad realizirano više od šezdeset samostalnih i skupnih izložbi mladih umjetnika. Kroz nove medije i eksperimentiranje s različitim formama umjetničkog izražaja izložbe problematiziraju aktualne teme suvremenog društva. Ovaj ciklus izložbi tako ne samo da pruža uvid u najnovije umjetničke prakse, već i odabirom autora aktivno sudjeluje u pozicioniranju suvremene umjetnosti kao kritičkog faktora naspram društvene stvarnosti.
KUSTOSICA: Mirta Lučin
KUSTOSI PROGRAMA NMG: Natasha Kadin, Vedran Perkov
DIZAJN: Nikola Križanac
POSTAV i DOKUMENTACIJA IZLOŽBE: Tihana Mandušić
DONATORI: Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Split
MAVENU PODRŽAVA: Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva, Zaklada Kultura nova
ZAHVALE: KUM, MKC, PDM