NMG@PRAKTIKA_Željko Beljan: Mit, vez i Vuteks, otvaranje izložbe

U subotu, 12. prosinca u 20 sati otvorit će se posljednja ovogodišnja izložba iz ciklusa NMG@PRAKTIKA_ Željko Beljan: Mit, vez i Vuteks u Galeriji Kluba Kocka, Dom mladih Split, Ulica slobode 28. Temama propadanja velikih tvorničkih kompleksa i tranzicijom kao društveno-ekonomskim fenomenom na našim prostorima u okviru ciklusa NMG@PRAKTIKA bavili smo se već nekoliko puta. Počevši […]

U subotu, 12. prosinca u 20 sati otvorit će se posljednja ovogodišnja izložba iz ciklusa NMG@PRAKTIKA_ Željko Beljan: Mit, vez i Vuteks u Galeriji Kluba Kocka, Dom mladih Split, Ulica slobode 28.

Temama propadanja velikih tvorničkih kompleksa i tranzicijom kao društveno-ekonomskim fenomenom na našim prostorima u okviru ciklusa NMG@PRAKTIKA bavili smo se već nekoliko puta. Počevši od dokumentarno – eksperimentalnog filma Matije Debeljuha Grad od čelika – sjećanje na djetinjstvo, koji za temu uzima grad Zenicu, a predstavili smo ga 2014. godine, zatim Tvornice makedonskog umjetnika Darka Aleksovskog, projekt u kojem su sudjelovali i splitski osnovnoškolci, a koji problematizira propadanje cijelog industrijskog grada Velesa u Makedoniji, koji smo predstavili 2016. godine, zatim istraživački projekt Grupe Borovo Kome treba poduzeće? 2017. i, nama najbliskiji, ujedno i najintimniji, fotografski projekt Nade Maleš Dalmatinka 2018. godine.

Umjetnički rad Mit, vez i Vuteks Željka Beljana također nas vodi u njegov rodni grad i sjećanje na djetinstvo odrastanja u još jednom industrijskom gradu – Vukovaru. Mnogi su se umjetnici i znanstvenici na različite načine i putem raznih pristupa bavili ovim „gradom slučajem“ koji je zaista doživio tragičnu priču propadanja urbaniteta i sve strahote rata, ali Beljanov rad nam, za razliku od patosa koji uvijek prati priču o Vukovaru, donosi jedan razigran i poprilično humorističan pristup. Naime, Beljan pokušava iscrtati mit o propasti tvornice tekstila i trikotaže Vuteks, koja je u svojim najboljim danima zapošljavala oko 1500 Vukovaraca, a nakon mnogih promjena u 90-tima potpuno je propala 2000. godine. Umjetnik u svome statementu navodi kako je htio izbjeći stalno ponavljanje priče o propasti koja je na području Slavonije već gotovo postala dio folklora te se može primijeniti na bilo koju granu industrije, već je pokušao napisati mit o samom uništenju industrije na primjeru tvornice Vuteks. Beljan je u svom radu, koji se sastoji od 25 vezova na bijelim platnima različitih formata slobodno postavljenih u prostor dekonstruirao gotovo sve; osobnu mitologiju, autobiografske elemente, klasične prizore kuhinjskih vezova, kult hrane i pitomog – ravničarskog krajobraza, obiteljsku povijest i fiktivni (fantastični) imaginarij. Tako na njegovim naizgled nevještim vezovima (a vezenju ga je naučila majka) nalazimo cijelu paletu likova i prizora klasičnih za ondašnje krajeve, kao što su beskrajni slavonski i podunavski krajolici, stripovski kadrovi pataka, letećih svinja i izmaštanih dupina, neizbježni kotao za rakiju te suptilno povremeno postavljeni znakovi za tretiranje odjeće koji postoje na svakom tekstilnom proizvodu, a sve zajedno ne može izbjeći usporedbi sa starinskim vezovima s natpisima o “dobroj domačici” koje je svaka kuća tada imala uz ognjište, a danas ih možemo naći u postavima etnografskih muzeja tih krajeva. Obzirom da se umjetnik u svom radu bavi ilustracijom, stripom i izradom plakata, iako naznake svakog od ova tri medija vidimo kroz rad Mit, vez i Vuteks, zanimljivo je da je umjetnik posegao baš za ovim davno zaboravljenim ručnim radom, kako bi na vrlo jedinstven, specifičan i netraumatičan način ispričao osobnu priču, ali i sasvim drugačiju uspomenu na jedan grad i njegovu povijest.

O AUTORU
Željko Beljan rođen je 1984. godine u Vukovaru. Od 2016. godine studira na Odsjeku za animirani film i nove medije Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Ilustracijom, stripom i izradom plakata bavi se od 2010. Prvu samostalnu izložbu imao je 2016. godine u Osijeku. Autor je brojnih plakata za razne zagrebačke klubove i druge umjetničke inicijative i bendove kojima je član ili suradnik.

NMG – Novomedijska galerija međunarodna je kustoska platforma usmjerena na istraživačke projekte vezane uz problematike aktivnog sudjelovanja u suvremenom društvu koji rezultiraju kustoskim konceptima, intermedijskim događanjima, međunarodnim novomedijskim suradnjama te kreiranjem novih medijskih projekata. Unutar platforme realizira se program NMG@PRAKTIKA. Ciklus je to samostalnih izložbi mladih umjetnika iz Hrvatske i inozemstva u Domu mladih u Splitu. 2021. će biti deveta godina ciklusa kroz koji je dosad realizirano više od 60 samostalnih i skupnih izložbi mladih umjetnika. Kroz nove medije i eksperimentiranje s različitim formama umjetničkog izražaja izložbe problematiziraju aktualne teme suvremenog društva. Ovaj ciklus izložbi tako ne samo da pruža uvid u najnovije umjetničke prakse, već i odabirom autora aktivno sudjeluje u pozicioniranju suvremene umjetnosti kao kritičkog faktora naspram društvene stvarnosti.

Kustosica izložbe je Natasha Kadin, kustosice programa NMG@PRAKTIKA su Natasha Kadin i Tina Vukasović Đaković, za dizajn je zaslužan Nikola Križanac, a za prijevod Ivan Berecka. Postav i dokumentaciju izložbe rade Tihana Mandušić i Gildo Bavčević, a izložba će biti otvorena do petka, 18. prosinca te je možete pogledati pozivom na broj 0955627223.

Galerija Kluba Kocka prima 14 posjetitelja istovremeno na 58m2 prostora. Nošenje maske je obavezno, dezinficijens je dostupan ispred galerije.

Ovaj program provodi se u suradnji s Koalicijom udruga mladih, Multimedijalnim kulturnim centrom Split, Platformom Doma mladih, Hrvatskom udrugom likovnih umjetnika i Umjetničkom akademijom u Splitu, a financira se putem javnih natječaja Ministarstva kulture RH i Grada Splita. Rad udruge Mavena podržavaju Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva i Zaklada Kultura nova.

RSS 2.0 | trackback