qIZLOŽBE / Irène Mélix: “Bilo bi baza da možemo radit drag usrid bila dana”

Objavio admin, 18/10/2023, pod: GALERIJA KLUBA KOCKA, IZLOŽBA, QUEERANARCHIVE

U sklopu programa qIZLOŽBE kolektiva queerANarchive u četvrtak, 19. listopada 2023. u 19 sati u Galeriji kluba Kocka (Dom mladih, Ulica slobode 28, Split) otvara se izložba naziva “Bilo bi baza da možemo radit drag usrid bila dana” umjetnice Irène Mélix.

Izložba postavlja pitanja kako govoriti o kvir prošlostima na osnovu oskudnih tragova koje imamo, kako pisati vlastitu kvir povijest, kako bilježiti vlastitu kvir egzistenciju u nedostatknu njene vidljivosti? Izloženi radovi nastali su istraživanjem arhiva i suradnjom s lokalnom LGBTIQ zajednicom za vrijeme rezidencijalnog boravka umjetnice u Splitu.

Izložba se može razgledati radnim danom od 18 do 21 sat zaključno s 30. listopada.

Umjetničko djelovanje Irène Mélix arhivskog je karaktera. Ona istražuje skrivene arhive, prikuplja priče koje se rijetko slušaju, zalazi u područje alternativnog znanja i protusjećanja. Njen rad tako ispravlja propuste službene povijesti pa postaje i političan. Jer ako se pozovemo na Derrida-u koji je utvrdio da “nema političke moći bez kontrole arhiva, ako ne i sjećanja”, onda je i svako zadiranje u arhive zadiranje u političke pozicije moći.

Područje sjećanja i arhiva koja zanimaju Irène Mélix su ona kvir zajednice. Umjetnica postavalja pitanja kako govoriti o kvir prošlostima na osnovu oskudnih tragova koje imamo, kako pisati vlastitu povijest, kako bilježiti vlastitu egzistenciju u nedostatknu njene vidljivosti? Pa na kraju i kako promišljati kvir budućnosti na osnovu fragmentirane povijesti? U traženju odgovora, umjetnica zalazi u arhive te radi sa lokalnom zajednicom. Vezano uz ovaj rad, umjetnica je boravila u Splitu je boravila u svibnju 2023. godine. U arhivima Sveučilišne knjižnice u Splitu pronašla je stare časopise s oglasima za usamljena kvir srca te tako dopunila svoju bogatu kolekciju “usamljenih srca” iz cijelog svijeta. Prikupljene oglase umjetnica prevodi u umjetničke radove. U suradnji sa lokalnom zajednicom, koja je dala odgovore na pojedine oglase, ali i sudjelovala u izradi pojedinih radova, umjetnica kreira rad kombinirane tehnike “Osobni oglasi” koji oglase iz časopisa prenose na tkaninu u tehnici sitotiska, a odgovore prikazuje u tehnici ručnog veza. Niz intervjua provedenih za vrijeme boravka u Splitu, kroz koje se umjetnica upoznaje s kvir životima i prostorima u gradu, temelj su video rada i fanzina “To je kvir zauzimanje grada, ali samo na 15 minuta”, te nizu crteža “Mapiranje kvir Splita”. Jedan citat postao je i svjetleći neon – “I wish we could do a drag show in broad daylight” (Bilo bi baza da možemo radit drag usrid bila dana). Kroz ove radove umjetnica radi mapu živahnih, iako ne baš javnih, kvir zajednica u Splitu, odgovara na pitanja gdje se ljudi susreću, kako pronalaze jedni druge, koja su im mjesta važna, kako danas tako i nekada.

Osim samog rada na stvaranju alternativnih arhiva i bilježenja protusjećanja, umjetnica otvara dijalog s institucijama koje tradicionalno imaju ulogu čuvanja kulturne memorije. Tako se gore spomenutim radovima pridružuje još jedan. Rad “ONA”, u tehnici akrila na plantu, nastao na osnovu istoimene rubrike časopisa Erotika u kojoj je umjetnica našla niz lezbijskih i kvir oglasa, svojevrsta je satelit izložak. Za vrijeme trajanja izložbe u Galeriji Kluba Kocka u Domu mladih, rad je postavljen u sklopu stalnog postava Galerije umjetnina.

Irène Mélix
(*1988., prvostupnica kulturnih znanosti na Sveučilištu Hildesheim/Pariz 8 i diploma likovnih umjetnosti na Hochschule für Bildende Künste Dresden/ ASP Kraków, studentica prof. Grossartha)
Irène Mélix za sebe kaže da djeluje unutar političkih i umjetničkih sfera. U svom umjetničkom radu ne samo da kombinira različite medije – crtež, fotografiju, instalaciju, tekst, zvuk, video – već nadilazi granice svojih društvenih pozicija, prelazeći u prostor u kojem njezini radovi mogu biti sve; kako umjetnički tako i aktivistički. Zanima je politička povijest, konstrukcija kvir identiteta i historiografija. Stoga kopa po kvir i drugim arhivama diljem Europe, a njezina kolekcija oglasa za usamljena srca broji više od 1000 oglasa na nekoliko jezika. Izlagala je među ostalim u Lyonu (Bienale de Lyon 2015.), Berlinu (Schwules Museum, 2021.), Leipzigu (D21, 2020.), Pragu (Jedna Dva Tri Gallery, 2018.) i Torinu (Fondazione Sandretto, 2018.) te je bila nominirana za nagrade (Max Pechstein Preis, 2021.) rezidencije (Wroclaw, 2019.) i stipendije (RLS, 2022./ VG Bild 2021.). Trenutno živi i radi u Dresdenu te je doktorantica na Sveučilištu Bauhaus u Weimaru.

qIZLOŽBE redovni su program kolektiva queerANarchive koji doprinosi formiranju queer diskursa u gradu Splitu.
queerANarchive je kolektiv za razvoj, istraživanje i propitivanje queer kulture koji djeluje od 2010. godine. U vrijeme normalizacije LGBT zajednice i retradicionalizacije društva bavi se partikularnostima queer kulture. Kolektiv je sudjelovao u programima Queer Art Lab SpaceID Madrid, Madrid (2013.). Activist in Residence, Baltic Art Center, Visby (2014.), Young Queer Europe (2015.-2016.), Unstraight Museum Conference, Stockholm (2016.), Organ vida, Zagreb (2017.), Queering Memory, ALMS Conference, Berlin (2019.), What’s Masc, Berlin (2022.) i W/ri/gh/ting Archives through Artistic Research, Beč/Split (2023.). Kolektiv je članica Platforme Doma mladih, Saveza udruga Klubtura i platforme LGBT centra Split.

_

Rad kolektiva queerANarchive financijski podržava Zaklada Kultura nova. Program qIZLOŽBE financijski podržava Ministarstvo kulture i medija RH i Grad Split.

 

RSS 2.0 | trackback