Poziv na sudjelovanje u Kustoskoj školi 27. siječnja 2020
U ponedjeljak, 27. siječnja od 10 do 18 sati u Beton kinu Doma mladih u Splitu, održava se četvrta Kustoska škola, program izvaninstitucionalnog obrazovanja otvoren za sve zainteresirane, koji udruga Mavena organizira u suradnji sa Filmskim mutacijama: festivalom nevidljivog filma.
Prije deset godina, programatsko izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma bilo je naslovljeno POLITIKE FILMSKOG KUSTOSTVA, a u sklopu istoimenog simpozija istaknula se potreba za redefiniranjem tog pojma u digitalnom dobu i utopijskoj ulozi muzeja u odnosu na tržište slika. Naše polazište bile su dvije knjige: Cinema 16, u kojoj je Scott MacDonald dokumentirao subverzivnu estetiku rizika Amosa Vogela (za “veće znanje i dublje razumijevanje svijeta”) i knjige Filmsko kustostvo, arhivi, muzeji i digitalno tržište (2008.) u kojoj su Alexander Horwath, Paolo Cherchi Usai, David Francis i Michael Loebenstein definirali vlastito kustosko iskustvo kao: “Umjetnost tumačenja estetike, povijesti i tehnologije filma pomoću selektivnog sakupljanja, očuvanja i dokumentacije filmova te njihovog izlaganja na arhivskim prezentacijama”.
Zajedno s polaznicima radionice propitujemo kako uopće govoriti o praksi filmskog kustostva u našoj društvenoj stvarnosti i što bismo trebali činiti.
Cjelodnevnu radionicu filmskog kustostva brehtijanskog naslova MALI ORGANON ZA FILMSKO KUSTOSTVO (prema Brechtovom Malom organonu za teatar) vodi četvero filmologa i filmskih kustosa / kustosica različitih teorijskih i praktičnih iskustava. Njihove kustoske politike povezuje osjetljivost ili ljekovita briga, koja je u korijenu kustoske riječi, za različite oblike manjinskog filma koji izmiče dominatnim prikazivačkim i umjetničkim kanonima.
Kroz četiri kratka filmska programa i izlaganja njihovih kustosa te razgovore s polaznicima radionice o filmovima, predstavit ćemo četiri osobne politike estetike, a zajedničkim programom kurirati mali organon, početnu alatku za diskurs of filmskom kustostvu koja bi trebao zahvatiti više od pojedinačne autorske politke kustostva.
Izmještamo dva pitanja:
Što je to filmsko kustostvo? prema odrednicama filmske ontologije Gustava Deutscha u njegovom radu FILM JE. Naši odgovori FILMSKO KUSTOSTVO JE. fokusirat će se na politku nužnosti i urgentnosti u kustoskom radu.
Gdje je filmsko kustostvo? prema praksama stvaranja filmskih programa za specifične prostore ili različite dispozitive.
STRUKTURA ŠKOLE:
27. siječnja 2020., Beton kino, Dom mladih Split, Ulica slobode 28
10 – 10:30 h
Natasha Kadin
UVOD U KUSTOSKU ŠKOLU
10:30 – 13:30
Tanja Vrvilo: MALI ORGANON ZA FILMSKO KUSTOSTVO
Kratka inicijacija u politike estetike Jean-Luca Godarda i Pedra Coste
Jonathan Rosenbaum: PRAVILNOST I NEPRAVILNOST
Osobne napomene o kustostvu uz dva kratka filma Abbasa Kiarostamija
Radionički razgovor – prvi dio
13 :30 – 15 h Pauza
15 – 18 h
Sunčica Fradelić: POLITIKE I PRAKSE AMATERA
Kumjana Novakova: RADIKALNE SLIKE – RADIKALNO KUSTOSTVO
Radionički razgovor – drugi dio
KRATKE BIOGRAFIJE PREDAVAČA_ICA:
TANJA VRVILO je izvedbena umjetnica i filmska kustosica čiji rad povezuje radikalne umjetničke prakse i obrazovanje s posebnim zanimanjem za politike estetike, nevidljive povijesti avangardi i japanski film. Vodila je dodiplomski studij filma i predavala na film.factoryju Béla Tarra u Sarajevu. Koautorica je i izvođačica u postdramskim izvedbama s neoavangardnim umjetnikom i performerom Damirom Bartolom Indošem i Kućom ekstremnog muzičkog kazališta. 2007. pokrenula je u Zagrebu festival o politikama filmskog kustostva Filmske mutacije: festival nevidljivog filma.
JONATHAN ROSENBAUM, filmski predavač, autor brojnih knjiga, eseja i kustos mnogih filmskih programa, bio je filmski kritičar Chicago Readera od 1987. do 2008. Jedan je od rijetkih, istinski nadahnjujućih filmskih esejista i kritičara koji nastoji potaknuti čitatelje i filmske gledatelje na stalno obogaćivanje filmskog iskustva i proširenje konzervativnih filmskih kanona te estetske i političke moći pojedinačnih filmova i politika njihovih autora. Na web stranici jonathanrosenbaum.net arhivira većinu svojega rada.
SUNČICA FRADELIĆ, filmska i vizualna umjetnica, vodi Kino klub Split od 2008. Bila je vanjska suradnica na UMAS-u u zvanju asistenta na odjelu za Film i video, a od 2011. – 2016. glavna suradnica Béle Tarra na pokretanju i razvoju film.factory programa u Sarajevu, na kojem je radila kao programska koordinatorica za DLA i MA stupnjeve. Radila je na brojnim amaterskim i profesionalnim produkcijama, radionicama i edukativnim programima te kao izdavačica, urednica, mentorica, kustosica, članica žirija. Od 2017. dopredsjednica je Platforme Doma mladih, a od 2019. je i koordinatorica iste organizacije.
KUMJANA NOVAKOVA djeluje na različitim područjima filma i audiovizualne umjetnosti. 2006. godine suosnovala je Pravo Ljudski Festival u Sarajevu. Trenutno radi kao kustosica filma u Muzeju suvremene umjetnosti u Skopju, kao i jedna od dvoje vodećih istraživača u muzejskom interdisciplinarnom programu umjetničke teorije – Radikalno obrazovanje. Kao autorica razvija projekte između filma i suvremene umjetnosti. Gostujuća je predavačica na odsjeku za Ne-fikcijski film Škole za film i audiovizualnu umjetnost ESCAC u Barceloni, a predavala je i na film.factoryju Béle Tarra u Sarajevu.
Program Kustoske škole otvoren je i besplatan za sve zainteresirane, a ukoliko želite sudjelovati, prijaviti se trebate na mail mavena@mavena.hr zaključno do petka, 24. siječnja 2020. Osim Certifikata o sudjelovanju, polaznici će dobiti Reader, koji će ih, nakon Kustoske škole, usmjeriti u daljnju analizu filmskog kustostva.
Kustoska škola realizira se u partnerstvu s trinaestim izdanjem Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma, koje se pod naslovom KINOSRAZ! FILM + MOĆ odvija od 23. do 26. siječnja u Zagrebu, 27. siječnja u Splitu, te s glavnim programom u Art-kinu u Rijeci od 6. do 9. velječe 2020., kao filmsko otvaranje opsežnog programskog pravca DOBA MOĆI u sklopu Rijeke 2020 – Europske prijestolnice kulture.
Kustoska škola financirana je od strane Ministarstva kulture RH kao javna potreba u kulturi, a program je dio projekta “Gradimo Dom zajedno”, kojeg je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda. Udrugu Mavena – 36 njezinih čuda podržava Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva i Zaklada Kultura nova.