Gostujuće projekcije slovenskog avangardnog filma i masterclass Karpa Godine

Objavio admin, 09/09/2024, pod: BETON KINO, EDUKACIJA, FILM, KINO KLUB SPLIT

U Beton kinu Doma mladih (Ulica slobode 28, Split) 13. i 14. rujna održat će se dvije projekcijske večeri posvećene slovenskoj avangardnoj kinematografiji.

Prvu večer program započinje u 19 i 30 filmovima iz programa VideoGarden kojeg organizira SCCA-Ljubljana, a predstavit će ga Peter Cerovšek i Robert Kuret. Večer završava filmovima iz arhive Slovenske kinoteke od 21 sat. Drugu večer u suradnji sa slovenskom kinotekom imat ćemo priliku ugostiti jednog od najznačajnijih slovenskih redatelja i snimatelja Karpa Aćimovića Godinu, uz kojeg će razgovor i uvodnu riječ održati Igor Prassel i Matevž Jerman. Večer započinje projekcijom njegovih kratkih, nedavno restauriranih filmova u 19 sati, a završava masterclassom čiji je početak planiran od 21 sat.

PROGRAM:

13.9.2024 u 19.30 sati (trajanje 60 min)

Ana Brumat, Pursuit of Anomalous Mind Habitats Netherlands, 2019, 4’
Blaž Kutin, Warm for this Time of Year Slovenia, experimental, 2011, 10’
Ester Ivakič, Reversed Air Slovenia, 2020, 8’
Maja Prelog, Blaž Murn (RÁTNEEK), 2 0 4 5 Slovenia, 2016, 9′
Juš Premrov, x1-ESCHATON Slovenia, 2022, 7′
David Paige, Harnessing France, 2023, 22’

Landscapes, Spaces – Filmovi se na ovaj ili onaj način bave krajolicima, unutarnjim i vanjskim. Ljudski likovi ili figure ne zauzimaju prvi plan nego su sastavni dio tog krajolika, na taj način uspostavljen je odnos prema prostoru, njegovim dimenzijama i entitetima, koji se manifestiraju na različite načine. Prije svega, čovjek se očituje kroz tragove društvenih uređenja koja određuju načine i mogućnosti kretanja kroz prostore.

13.9.2024, 21 sat (trajanje 60 min)

Iz avangardnih zbirki Slovenske kinoteke: Sve se vrti

Vasko Pregel, Nokturno, Slovenija (Jugoslavija), 1965, 14′
Vinko Rozman, Praška pomlad, Slovenija (Jugoslavija), 1969, 11′
Davorin Marc, Ugrizni me. Že enkrat, Slovenija (Jugoslavija), 1978/80, 1′
Davorin Marc, Vse se vrti, Slovenija (Jugoslavija), 1978, 2’
Sulejman Ferenčak, Serija Dislocirano tretje oko: Bismillah /v štirih stavkih/ Izvirni naslov: Dislocated Third Eye Series: Bismillah /In Four Movements/ , Slovenija (Jugoslavija), 1984, 28′ 38”

14.9.2024, 19 sati (trajanje 95 min)

Kratki filmovi Karpa Godine

A.P. (Anno Passato), 1966, 6’
Game/Wildlife, 1965, 6’
Dog, 1965, 8’
The Making of Sonja Henie, 1972, 15’
I miss Sonja Henie, 1971, 20’
Fried Brains of Pupilija Ferkeverk, 1970, 12’
On the Art of Love or a Film with 14441 Frames, 1972, 11’
Litany of Happy People, 1971, 15’

Kratke filmove Karpa Godine uvijek karakterizira radosna zaigranost, estetska perfekcija i često subverzivna (ali uvijek duhovita) politička nota. O tome svjedoči serija crno-bijelih eksperimentalnih filmova na 8 mm koje je snimio 60-ih godina kao student na ljubljanskom AGRFT-u i u kojima istražuje kinetičke i tehničke mogućnosti kamere-stylo. Njegov prepoznatljiv autorski pristup u punom se sjaju pojavljuje nedugo nakon što je s malih formata prešao na kolor 35mm. U filmu Fried Brains of Pupilija Ferkeverk (1970.) tronožac kamere zabija se u muljevito tlo Sečovelske solane i tada se revolucionarno obavezuje na princip tableaux vivants. U samo nekoliko godina stvorio je seriju kratkih filmova koji se danas smatraju ključnim klasicima kratkometražnog filma crnog vala i jugoslavenske kinematografije općenito.

21 sat – masterclass (trajanje 60 min)

Karpo Aćimović-Godina redatelj je, snimatelj i scenarist (Skoplje, 26. VI 1943). Studirao na Akademiji za pozorište, film, radio i televiziju u Beogradu. Javlja se početkom 60-ih godina vrlo originalnim filmovima realiziranim u okvirima amaterske kinematografije, koji dobivaju značajna priznanja na filmskim festivalima. U svom stvaralaštvu podjednako se ističe i kao snimatelj i kao redatelj. U profesionalnoj kinematografiji debitira kratkim igranim filmom Piknik u nedjelju (Piknik v nedeljo, 1968), o 7 osoba različitih karaktera i temperamenata koje su se slučajno srele na jednom izletu, nagrađivanim u Beogradu, Krakovu, te na GEFF-u. Uspio je i njegov drugi film realiziran iste godine, nagrađen također u Beogradu, Sunce, sveopće sunce (Sonce, sveplošno sonce), o bivšem partizanu koji pobjedu revolucije iskorištava jedino za sebe. Od daljnjih kratkometražnih filmova (na svima je bio i snimatelj) ističu mu se još Gratinirani mozak Pupilije Ferkeverk (1970), kratki igrani film, kao i Zdravi ljudi za razonodu (1971), dokumentarni film o mnogo-nacionalnom kraju u Vojvodini. U tom razdoblju snimio je još nekoliko filmova o umjetnosti i umjetnicima, a pozornost je skrenuo i fotografijom u djelima redatelja mlade ili mlađe generacije, uglavnom političke tematike: Rani radovi (Ž. Žilnik, 1969), Crni film (Ž. Žilnik, 1971, dokumentarni), Uloga moje porodice u svjetskoj revoluciji (B. Čengić, 1971), Slike iz života udarnika (B. Čengić, 1972) i, kasnije, Muke po Mati (1975) i Okupacija u 26 slika (1978, Zlatna arena na festivalu u Puli), L. Zafranovića, te Draga moja Iza (1979) V. Duletiča, Pismo-glava (1983) B. Čengića i Ujed anđela (1984) L. Zafranovića. Stekavši ugled jednog od najistaknutijih snimatelja mlade generacije, od 1980. posvećuje se režiji cjelovečernjih igranih filmova: Splav meduze (1980), o dvjema provincijskim učiteljicama koje se upuštaju u svojevrsnu umjetničku pikaresku s grupom umjetnika-avangardista, film je originalne fabule (Godina je snimatelj i montažer); Crveni boogie (1983, i susnimatelj sa V. Filačem) je priča o razdoblju neposredno nakon rata, kada se džez smatrao društveno i kulturno problematičnim.

Rad Kino kluba Split podržavaju Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva, Hrvatski audiovizualni centar, Grad Split, Društvo hrvatskih filmskih autora i producenata i Zaklada Kultura nova. Program je realiziran u suradnji sa SCCA-Ljubljana, Slovenska kinoteka i Multimedijalni kulturnim centrom Split.

RSS 2.0 | trackback