U kvadrat s Petrom Belc: Tri projekcije iz povijesti kinoklupske kinematografije

Objavio admin, 02/06/2022, pod: FILM, KINO KLUB SPLIT, KINO KLUB SPLIT

Specijalno izdanje diskurzivnog programa U kvadrat održat će se u četvrtak 02., petak 03. i subotu 04. lipnja s početkom u 20h, a predstavit će tri programske cjeline vezane uz povijest razvoja kinoamaterizma i avangarde na našim prostorima: izbor filmova iz trokuta Split – Zagreb – Beograd, presjek ostvarenja vezanih uz GEFF (Žanr film festival), te filmove zagrebačke autorice Tatjane Ivančić, s osvrtom i na rad Žemsko splitske autorice Tatjane Dunje Ivanišević. Filmove je odabrala i predstaviti će Petra Belc, a zainteresirani posjetitelji moći će nakon odgledanih projekcija sudjelovati u diskusiji. Projekcije se odvijaju u prostoru Kino kluba Split (Ulica slobode 28, Dom mladih).

Program se održava u suradnji s Kinoklubom Zagreb, Hrvatskim filmskim savezom, Akademskim filmskim centrom (Beograd), Institutom Tomislav Gotovac i Galerijom umjetnina u Splitu.

“A – AVANGARDA, AMATERIZAM”

Hrvatsku je kinematografiju nemoguće misliti bez amaterske kinematografije, koja joj prethodi u infrastrukturnom, a uglavnom je nadilazi u stvaralačkom smislu. Polemičke debate o akademijama i amaterizmu – osobito žive u razdobljima postojanja relevantne filmske periodike – već desetljećima su sastavni dio domaće filmske kulture, i ukoliko možda danas i ne postoje kao opipljive ili vidljive diskurzivne točke, suvremena kinoklupska scena sa svojim zanimljivim programima i brojnim avangardnim filmskim ostvarenjima dovoljno glasno progovara o toj temi. Tradicija istraživanja medija filma kod nas seže još u 1930-te godine i kontinuirano se njeguje u okvirima (samo)organiziranog amaterizma, koji se pritom ne bavi samo proizvodnjom filmova već i progresivnim razvijanjem kritičke svijesti o mediju pokretne slike. Svakog dobrog poznavatelja domaće i svjetske kinematografije stoga ostavlja bez teksta jezično nerazlikovanje amaterizma i diletantizma, neugodna praksa koja je jednu generaciju lokalnih filmskih stvaratelja i teoretičara natjerala da se sakriju iza novoosmišljenog pojma “neprofesijske” filmske umjetnosti. Ovaj trodijelni filmski program vraća se počecima organiziranog kinoamaterskog pokreta Hrvatske, koji je u to vrijeme bio eksplicitno izjednačavan s avangardom i neodvojiv od svoga jugoslavenskog konteksta. Kino klub Split imao je primjerice više poveznica i dodirnih točaka s Kinoklubom Beograd nego s Kinoklubom Zagreb, a zahvaljujući gustoj mreži amaterskih filmskih festivala, klupske poetike i individualni senzibiliteti fluktuirali su između pojedinaca, republika i gradova, oblikujući jedinstveno polje jugoslavenskog eksperimentalnog filma. Pritom su mnogi značajni sudionici kino-amaterskog pokreta bili istovremeno u polju profesionalne i amaterske kinematografije, no i hobisti su autorski potpisivali neka od najodvažnijih filmskih istraživanja. U tom je smislu domaća amaterska kinematografija ne samo jedno od ključnih mjesta na kojima film danas aktivno živi, već je i sama njena povijest nevjerojatan trezor – ponekada i doslovno – kojemu se možemo iznova vraćati u nastojanjima razumijevanja ne samo vlastite filmske povijesti već i suvremene pozicije filma i jedinstvenosti amaterske kinematografije u lokalnoj i globalnoj perspektivi.

Petra Belc


Petra Belc doktorirala je iz polja eksperimentalnog filma (tema Poetika jugoslavenskog eksperimentalnog filma 1960-ih i 1970-ih) na Katedri za filmologiju pri Odsjeku za Komparativnu književnost Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Prethodno je završila Obrazovni program Centra za ženske studije u Zagrebu, i studij filozofije i komparativne religije na Filozofskom fakultetu Družbe Isusove. Niz godina radila je kao montažerka i producentica filmskih i televizijskih najava i promocije Tv programa. Istražuje polja feminizma, suvremene umjetnosti, eksperimentalnog filma te arhiviranja i prezervacije substandardnih filmskih formata. Volontira u Odsjeku za očuvanje baštine Kinokluba Zagreb.

RASPORED PROJEKCIJA

02. 06. 2022 u 20 sati
Umjesto konteksta: Beograd-Split-Zagreb / 65’45”

Babac (1955), Metamorfoza 3′ / KKB
Pansini (1958), Siesta 6’15 / KKZ
Pavlović (1960), Triptih o materiji i smrti 8′ / AKK
Petek (1960), Pastelno mračno 2’50 / KKZ
Martinac (1962), Rondo 6′ / KKB
Jovanović (1963), Rondo 3’50” / KKB
Banovac (1963), Erna 2’30” / KKB
Gotovac (1964), Pravac 9′ / AKK
Nakić (1967) Poslije potopa 8’20” / KKS
Nakić (1970) Kompozicija 6′ / AKK
Martinac (1968) Sve ili ništa 10′ / KKS

03. 06. 2022 u 20 sati
Žanr film u Zagrebu i Splitu: slučaj GEFF-a / 82’55”

Pansini (1963), K3 ili čisto nebo bez oblaka 2′ / KKZ
Verzotti (1966) Objektiv 7’10” / KKS
Petek (1966) Aline 2’30” / ZAG
Zafranović (1964) Dnevnik 15′ / KKS
Verzotti (1965) Danas 9′ / KKS
Lukas (1967) Brisani prostor 5′ / KKZ
Kursar (1967) Café Manon 11’30” / KKS
Pansini (1963) Scuza Signorina 7′ / KKZ
Martinac (1967) Fokus 7’15” / FAS
Grlić (1968) Nestanak broda San Pedro 4’30” / KKZ
Martinac (1967) I’m Mad 4′ / KKS
Verzotti (1966) Juke-Box 6′ KKS
Hajdler (1965) Kariokineza 2′ / KKZ

04. 06. 2022 u 20 sati
Tatjana Ivančić i Dunja Ivanišević / 68’39”

Igra života (1972) 4’13” / KKZ
Dobro staro veslo (1976) 4’35” / KKZ
Varijacije (1975) 4’34” / KKZ
Dosada (1973) 3’06” / KKZ
Do posljednje kapi (1972) 1’50” / KKZ
Rapsodija u zelenom (1970) 3’40” / KKZ
Od 0 do 2 (1972) 7’13” / KKZ
Putositnice (1976) 4’57” / KKZ
Od zore do mraka (1971) 4’10” / KKZ
(S)umorno more (1977) 3’56” / KKZ
Pijesak (1971) 3’28” / KKZ
Ekvinocij (1973) 3’24” / KKZ
Najveći dan (1979) 8’26” / KKZ
Dunja Ivanišević – Žemsko (1968) 6′ / KKS
Grad u izlogu (1969) 5’07” / KKZ

Rad Kino kluba Split podržavaju Hrvatski audiovizualni centar, Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Grad Split i Zaklada Kultura nova. Program se provodi u suradnji s Platformom Doma mladih. Hvala svima koji su sudjelovali i pomogli realizaciju programa.

RSS 2.0 | trackback